П’ятниця, 5 Березня, 2021

Прозорість у волинських медіа: хто показує і приховує власників та редакторів

Мая Голуб

Журналістка, представниця Інституту масової інформації у Волинській області

Редакція не впливає на зміст блогів і не несе відповідальності за думку, яку автори висловлюють на сторінці блогу

Більшість волинських медіа не публікують інформацію про медіавласників. Не всі сайти вказують імена і прізвища редакторів та журналістів. Здебільшого на сайтах у розділі «Контакти» можна побачити номери телефонів, але без згадування працівників редакції.

У лютому Інститут масової інформації провів оцінку прозорості регіональних медіа. Відповідно до методології дослідження, перевіряли наявність опублікованих імен власників, керівництва медіа, головного редактора, контактів, інформації щодо аудиторії ЗМІ (рейтинги / тиражі / лічильники для інтернет-ЗМІ), а також редакційної політики медіа, оприлюднені фінансові звіти, або ж дохід від реклами. Якщо інформація присутня, то ЗМІ отримує 1 бал, якщо відсутня — 0 балів, якщо присутня не в повному обсязі — 0,5 бала. Таким чином, 6-7 балів означає абсолютну прозорість; 3,5-5,5 бала — прозорість; 2-3 бали — непрозорість; 0-1,5 бала — абсолютну непрозорість.

Під аналіз потрапили сайти ІА «Волинські новини», ВолиньPost, Волинь24, Район.in.ua, Під прицілом«ІА Конкурент», Перший, Буг, Т1.ua, Волинь.UA. Також аналізували сайти ТБ-каналів «UA:Волинь», 12 канал, ТРК «Аверс», Громадське інтерактивне телебачення

Наскільки прозоре для глядачів телебачення

Жоден з регіональних телеканалів не став абсолютно прозорим. Але хороший показник по відкритості показали «12 канал» та Громадське інтерактивне телебачення, що отримали по 4 бали, сайт «UA: Волинь» – 3,5, «Сфера-ТБ» – 1, ТРК «Аверс» – 0, адже сайту телеканал не має. 

У луцького телеканалу «Аверс» є сторінка каналу у Facebook та YouTube. На сайті Opendatabot є інформація про те, що Наталія Московка є керівницею дочірнього підприємства «Телерадіокомпанія Аверс» відкритого акціонерного товариства «Корпорація Аверс». На сайті ІА «Волинські новини» є номери телефонів редакції  та е-mail ТРК «Аверс»,  редакційний статут телеканалу. Однак інформація про структуру власності ТРК розміщена на сайті «Волинські новини». На сторінці в соцмережі Facebook є посилання на сайт, що раніше використовувався для публікацій новин та відео телеканалу. Однак зараз там є інформація про інтернет-технології для дому та для бізнесу, що не стосується діяльності каналу. На сторінці в YouTube є мінімум інформації про канал, наприклад, запис про те, що канал в YouTube створено в 2013 році та посилання на сторінки телеканалу в Твіттер та Facebook.

Скріншот з YouTube телеканалу
Скріншот з сайту Волинські новини.

Медіаюрист ІМІ Роман Головенко зазначив, що Закон України «Про телебачення і радіомовлення» вимагає оприлюднення даних про телеканал на сайті. Відсутність сайту можна трактувати як порушення, але чітка санкція передбачена за «неподання» інформації (Нацраді), яка має бути оприлюднена на сайті. За неподання (невчасне подання) інформації про структуру власності передбачено штраф – 5 % від загальної суми ліцензійного збору за всіма ліцензіями, власниками яких є порушник. Розмір ліцензійного збору в різних каналів різний, оскільки ліцензії/частоти можна отримувати по-різному.

Також на сайтах телеканалів повинна розкриватися структура власності, яка містить кінцевих бенефіціарів. Так, на телеканалі «UА:Волинь» є інформація про керівництво філії, а також є контакти. Документи ПАТ «НСТУ» є на сайті Суспільного, але на регіональному сайті немає і тому він отримав – 3,5 балів. Регіональний сайт Суспільного має також свої сторінки у Facebook та YouTube

У Громадського інтерактивного телебачення є свій сайт, а також  сторінки у Facebook та YouTube.  Громадське інтерактивне телебачення зареєстроване як громадська організація. Також на сайті опублікована структура власності  ГО.

Скріншот з сайту Громадського інтерактивного телебачення

«12 канал» має свій сайт, крім сторінок у соцмережах та в Youtube. На сайті «12 каналу» зазначено, що керівником проекту є Юрій Ричук, а головна редакторка – Іванна Шуба. Крім того, на сайті є розділ «Структура власності» з вказаним кінцевим бенефіціаром власником Юрієм Романюком. Також на сайті є інформація про команду каналу. 

Прозорість інтернет-видань 

Результати моніторингу сайтів: ІА «Конкурент» отримав 4 бали, «ВолиньPost» – 2,5, «Перший» та «Район.in.ua» – 2, «Буг» та «Волинь24» – 1,5,  «Волинські новини», «Т1.ua», «Під прицілом» – 0,5 бали. Так, жоден із промоніторених сайтів не мав опублікованих фінансових звітів. Відповідно, не було сайту, котрий би став абсолютно прозорим. 

Скріншот з сайту Перший

Лише чотири сайти з 10 промоніторених вказали, хто є головним редактором: «ВолиньPost», «Перший», «Конкурент», «Волинь.UA». На жодному з промоніторених сайтів не опубліковані редакційні статути або редакційні принципи роботи. Також немає фінансових звітів на проаналізованих сайтах. 

Неповну інформацію контактних даних щодо редакції можна побачити на сайті ІА «Волинські новини», «Волинь24», «Район.in.ua», «Під прицілом», «Буг», «Т1.ua». Ці сайти не вказали головних редакторів. 

Скріншот з сайту Волинські новини
Скріншот з сайту Волинь24
Cкріншот з сайту t1.ua

Лічильники аудиторії також є не на всіх сайтах. Лише 4 сайти мають показники щодо аудиторії, а саме – «Конкурент», «Волинь24», «Буг» та «Район.in.ua». 

Про власника згадав лише один сайт, але без згадування імені та прізвища холдингу на сайті. Зокрема, мережа гіперлокальних сайтів Район.in.ua працює у складі холдингу CID MEDIA GROUP, який володіє проєктами Таблоїд Волині, Сім’я і дім та радіо СіД fm. 

Скріншот з сайту Район.in.ua

Медіа-юрист ІМІ Роман Головенко зазначив, що інтернет-ЗМІ не зобов’язані публікувати редакційні статути, бо на рівні законодавства в Україні не визнаються засобами масової інформації (в значенні суб’єкта правовідносин). Також на рівні закону не прописано, як саме має бути оформлена контактна інформація про редакцію інтернет-ЗМІ. Однак відкритість перед читачами формує довіру до медіа. Якщо інтернет-видання не публікує контактну інформацію або імена редакторів – це підозріло. Читач має знати, до кого може звернутися з редакції у разі виникнення запитань. Також важливо знати, хто пише тексти для читачів сайту. Медіа з хорошою репутацією надають необхідну інформацію. Але таких – меншість.

Моніторинг ІМІ показав, що є медіа відкриті перед читачами і глядачами. Однак  більше сайтів, що мали б стати прозорими. Для кращої комунікації з читачами для більшості сайтів треба ретельніше заповнити розділ «Контакти» та «Про нас». Споживачам інформації треба знати, хто подає їм інформацію, звідки джерела фінансування в медіа. Відкритість формує повагу до медіа, адже якщо читач бачить, хто для нього працює, то може йому довіряти. 


Мая Голуб, регіональна представниця Інституту масової інформації  у Волинській області 


Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID “Медійна програма в Україні”, який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО “Інститут масової інформації” та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.

Схожі Публікації

вибори виборча дільниця голосування бюлетені для голосування

Волинська обласна, Луцька та Ковельська міські територіальні виборчі комісії не зафіксували жодного порушення процедури фінансування...

Детальніше
Наступна новина

НОВИНИ

  • Виборчі комісії на Волині не фіксували порушень у фінансуванні кампаній на місцевих виборах 2020 року