Вівторок, 19 Жовтня, 2021

Наскільки відкриті медіа Волині: результати моніторингу медіапрозрорості

Мая Голуб

Журналістка, представниця Інституту масової інформації у Волинській області

Редакція не впливає на зміст блогів і не несе відповідальності за думку, яку автори висловлюють на сторінці блогу

Тільки два із десяти промоніторених волинських сайтів можна вважати прозорими. На телеканалах ситуація краща, з чотирьох ТРК тільки один – абсолютно непрозорий. Промоніторені онлайн-медіа Волині заповнюють здебільшого розділи «Контакти», але більшість не згадує про своїх власників на своїх сайтах. Натомість у трьох телеканалів, які мають сайти, ретельно заповнені розділи «Контакти» з вказаними іменами та прізвищами головних редакторів та журналістів.

Такими є результати моніторингу Інституту масової інформації, проведеного у вересні. 

Аналізувались на кожному сайті онлайн-видань та телеканалів такі дані: наявність вказаних контактів, власників, керівників медіа, редакторів, фінансових звітів та редакційної політики та чи відкрита інформація про відвідування аудиторії сайту.

Відповідно до методології ІМІ, по кожному пункту медіа отримувало певні бали. Зокрема, якщо наявність певного пункту присутня — ЗМІ отримує 1 бал, якщо відсутня — 0 балів, якщо присутня не в повному обсязі — 0,5 бала. 

Максимальна кількість балів, яку могли отримати медіа – 7 балів. Тобто 6-7 балів означає абсолютну прозорість,  3,5-5,5 бала — прозорість, 2-3 бали — непрозорість, 0-1,5 бала — абсолютна непрозорість. Під аналіз потрапили сайти ІА «Волинські новини», «ВолиньPost», «Волинь24», «Район.in.ua», «Волинь#Інфа», «ІА Конкурент», «Перший», «Буг», «Insider Media», «Волинь.UA». Також аналізували сайти телеканалів: «UA:Волинь», «12 канал», «Громадське інтерактивне телебачення», ТРК «Аверс».

Відкритість онлайн-медіа перед читачами

Найбільше балів по прозорості набрали сайти «Конкурент» (4 бали) та «Район.in.ua» (3,5 бали). Це означає прозорість відповідно до моніторингу. Натомість по 3 бали отримали сайти «Буг» та «ВолиньPost», по 2 бали набрали сайти ІА «Волинські новини», «Перший» і попали під категорію непрозорості. Абсолютну непрозорість, по 1,5 балів, отримали сайти «Волинь24», «Волинь#Інфа», «Insider Media».

Скріншот з сайту Волинь24
Скріншот з сайту Волинь.Інфа
Скріншот з сайту Insider.Media

У виданні Район.in.ua є пояснення на сайті, що це мережа гіперлокальних сайтів, що працює у складі компанії CID Media Group. Це медіахолдинг, до складу якого входять проєкти «Таблоїд Волині», «Сім’я і дім» та радіо СіД fm. Наразі «Район.in.ua» працює у Волинській, Рівненській та Закарпатській областях.

Крім того, CID Media Group є частиною інвестиційної групи VolWest Group, що працює на ринку приватного капіталу з 1992 року. Однак прізвища власника на сайті немає. Як раніше писав сайт «Сила правди», керує VolWest Group Віктор Корсак.

Cкріншот з сайту Район.in.ua

Хороший рівень прозорості показав сайт «Конкурент», але там теж немає прізвища медіавласника. При цьому є інформація про головного редактора, випускових, керівника проєкту, журналістів. Головним редактором сайту наразі є депутат Луцької міської ради Андрій Лучик. Після того, як він став депутатом, він продовжив діяльність у сфері медіа.

Cкріншот з сайту “Конкурент”

Сім із десяти промоніторених сайтів вказали головного редактора – це ІА «Волинські новини», «ВолиньPost», ІА «Конкурент», «Район.in.ua», «Перший», «Буг», «Волинь.UA». Натомість, не вказали редакторів сайти: «Волинь24», «Волинь#Інфа» та «Insider Media».

У «Insider Media» також є розділ «Редакційна політика», але на момент публікації там не було розміщено ніякої інформації. Тож, жоден промоніторений сайт не мав на момент публікації опублікованої редакційної політики та фінансових звітів. 

Cкріншот з сайту Insider Media

Юрист ІМІ Алі Сафаров пояснив, що законодавство України не передбачає обов’язку онлайн-медіа оприлюднювати свої фінансові звіти. Винятком є лише, якщо вони є великими підприємствами. Адже підприємства зобов’язані забезпечувати доступність фінансової звітності та консолідованої фінансової звітності для ознайомлення юридичних та фізичних осіб.  

Однак важливо розуміти, хто фінансує медіа та є власник, щоб аудиторія могла зрозуміти, чи хтось може впливати на редакційну політику. Публікація ж фінансових звітів покаже, чи медіа є незалежними, або хто дав гроші на публікацію тієї чи іншої інформації. 

Вплив на контент у ЗМІ мають, в першу чергу, редактори, отже на сайті їх прізвища мають бути вказані. Кожна редакція має мати редакційну політику, а оприлюднений документ допоможе читачам зрозуміти, яких правил дотримуються і не можуть порушувати працівники того чи іншого ЗМІ. 

Прозоре і НЕпрозоре телебачення

Найбільше балів отримав телеканал UA.Волинь (6 балів). На сторінці Суспільного телебачення Волині є контактні дані, а також імена та прізвища редакторів. А от статут та фінансова звітність є на головному сайті Суспільного. Там зазначено, що станом на 2021 рік бюджет Суспільного становить 2 млрд 274 млн 158 тис грн.  Керівних органів два – наглядова рада та правління. Детальніше про витрати та фінанси Суспільного можна почитати у розділі «Документи». Також на сайті «Суспільного» зазначено, що працівники не залежать від олігархів чи політиків, не обслуговують жодних державних органів, політичних та бізнесових структур.  Натомість, у них немає даних про аудиторію.

«Громадське інтерактивне телебачення« (ГІТ) отримало 4 бали. За методологією ІМІ, є прозорим. Це телебачення зареєстровано як громадська організація. Також на сайті є структура власності ГО. Продюсером ГІТ є Олег Величко, який раніше був генеральним директором ТРК «Аверс». Однак на сайті у розділі контакти не вказаний головний редактор, є лише номери телефонів та електронні адреси. Плюсом для сайту є опублікований редакційний статут: документ може подивитися кожен бажаючий.

 «12 канал» (ТОВ «Слово Волині») отримав 4 бали і є також прозорим відповідно до методології. На сайті вказаний головний редактор, керівник проєкту, оприлюднена структура власності. Канал пов’язують з народним депутатом Степаном Івахівим з парламентської групи «За майбутнє». Ним керує директор благодійного фонду нардепа «Патріоти Волині» – Павло Самолюк.  Натомість, на сайті 12 каналу немає фінансових звітів, редакційної політики, інформації про кількість аудиторії. 

ТРК «Аверс» не має власного сайту, тому отримав 0 балів. Щоправда, дані про канал є на сайті ІА «Волинські новини».  Зокрема, на сайті «Волинських новин» є номери телефонів редакції, е-mail телеканалу «Аверс» та редакційний статут телеканалу. Фінансовий звіт є оприлюднений за грудень минулого року. Ця опублікована інформація потрібна телеканалу для звітування в Національну раду з питань телебачення і радіомовлення. Відео телеканалу можна переглядати в YouTube та на сторінці у Facebook телеканалу. Канал не отримав бали тому, що  для читача може бути незрозумілий зв’язок цих медіа і аудиторія може не знати, де шукати інформацію про телеканал. 

Скріншот з сайту ІА “Волинські новини”
Скріншот з сайту ІА “Волинські новини”

Чим більше медіа відкритіші перед своїми читачами, тим більше до них довіри. Позитивом є те, що більшість сайтів все ж вказує імена та прізвища редакторів, а не лише номери телефонів та емейли. Хто цього не оприлюднив, має розуміти, що читач чи  глядач має знати до кого звертатися в разі потреби. Зручніше одразу побачити всю інформацію на сайті, а не шукати в інтернеті інформацію на інших сайтах.  

У порівнянні з дослідженням прозорості медіа Волині у лютому цього року, дані з медіапрозорості в цілому змінилися на краще. Зокрема, більше, ніж попереднього разу, медіа почали називати своїх редакторів. 


Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО «Інститут масової інформації» та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.

Схожі Публікації

Наступна новина

НОВИНИ